Näistä syistä Byklen kunta valitsi Civiksen

– Nerokas työkalu tavoittaa sekä asukkaat että mökkiläiset kunnan uutisilla ja päivityksillä, kertoo viestintävastaava Ole Birger Lien.

Maaliskuussa 2023 Byklen kunta – Setesdalin ensimmäisenä kuntana – otti käyttöön Civis-kuntalaissovelluksen. Nyt, vajaa kolme kuukautta myöhemmin, viestintävastaava Ole Birger Lien voi todeta, että panostus näyttää tuottavan tulosta.

– Byklellä on alle 1000 asukasta, ja jo noin 300 on ladannut sovelluksen. Sovellus on otettu todella hyvin vastaan, ja olemme saaneet paljon myönteistä palautetta.

Kunta panostaa viestintään

Useat norjalaiset kunnat kokevat asukkaiden tavoittamisen haastavana. Byklen tavoitteena on olla edelläkävijä viestinnässä, kertoo Lien.

– Haluamme olla hereillä. Byklen kunnassa tapahtuu koko ajan mielenkiintoisia asioita, ja on tärkeää, että ihmiset kuulevat niistä ajoissa. Verkkosivut ovat ensisijainen tiedotuskanavamme, mutta täydentäviä kanavia on oltava, jos haluamme aidosti tavoittaa asukkaat.

Tähän Civis sopii loistavasti, jatkaa viestintäkonsultti, jolla on yli 20 vuoden kokemus paikallislehden toimittajana Setesdalissa.

– Civis on työkalu, joka sopii täydellisesti siihen aktiiviseen tiedottamiseen jota kunnassa tavoittelemme. Kun julkaisen verkkosivuillamme uutisen, lähtee uutisesta ilmoitus kaikille, jotka seuraavat sovelluksessa Byklen kuntaa, mikä tekee kunnan tapahtumien seuraamisesta uskomattoman helppoa.

Helppo ratkaisu, jolla tavoitat entistä useammat

Vuoria, hiihtoa ja ulkoilmaelämää rakastavat norjalaiset tuntevat hyvin Hovdenin – suositun talviurheilukohteen Byklen kunnassa. Hovden vetää puoleensa mökkeilijöitä ja matkailijoita Etelä-Norjasta, erityisesti Kristiansandista, Arendalista ja Grimstadista.

Ole Birger Lien halusi löytää keinon tavoittaa muutkin kuin pelkästään kunnassa vakituisesti asuvat ihmiset.

– Otimme mallia Kristiansandin kunnalta, joka oli jo ottanut Civiksen käyttöönsä. Yksi sovelluksen eduista on, että käyttäjä voi seurata useamman kunnan päivityksiä, mikä tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia loma-asumiseen painottuvassa kunnassamme, hän sanoo ja lisää:

– Minulla ei ollut epäilystäkään siitä, etteikö Civis voisi olla meille oikea ratkaisu. Onneksi Byklen kunnanjohtaja Karina Sloth ajaa viestinnän kehittämistä kunnassa, joten vihreän valon saaminen ei ollut vaikeaa.

Civiksen valintaa puolsivat monet syyt, mukaan lukien hinta.

– Käyttöönottokulujen jälkeen kuukausittaiset kulut meidän kaltaiselle pienelle kunnalle ovat minimaaliset. Civis oli helppo valinta verrattuna tavallisiin satojen tuhansien kruunujen satsauksiin kunnallisissa projekteissa, sanoo Lien.

Byklen kunnan otettua sovelluksen käyttöönsä, on useista muistakin kunnista oltu yhteydessä viestintäkonsulttiin ja kyselty ratkaisun sopivuudesta myös heidän tarpeisiinsa.

– Vastaan heille, että "sovellus sopii kaikille!" Pystyn suositella Civistä kaikille kunnille, ja pienille kunnille kokeilujakso on käytännössä ilmainen.

Vetovoimatekijänä kunnalle

Byklen kunta haluaa olla edelläkävijä muiden kuntien joukossa. Ole Birger Lien uskoo, että Civis yhdistettynä aktiiviseen verkkosivujen hyödyntämiseen auttaa osallistamaan kuntalaisia ja luomaan ylpeyttä siitä, mitä kunnassa tapahtuu.

– Koemme, että monet arvostavat sitä, että yritämme olla näkyvä ja aktiivinen kuntaorganisaatio, ja se motivoi meitä kehittämään sovelluksen käyttöastetta vielä pidemmälle.

Ja tavoite on selvä:

– Meillä on oltava yli 1000 seuraajaa pitkällä aikavälillä. Ja mökkeilijät siihen päälle.


Would you like to collaborate with us in the development of Civis? Feel free to contact project leader Michael Tonheim for a friendly chat.

Kuvassa vasemmalla digitaalinen vastuuhenkilö Vidar Johnsen, viestintävastaava Ole Birger Lien ja oikealla neuvonantaja Eivind Ilje Tveit.

Edellinen
Edellinen

Yhteisen kuntalaissovelluksen ja brändin edut kunnille

Seuraava
Seuraava

Civiksellä toteutettu kriisiviestintä auttoi suojaamaan Ljusdalin kuntalaisia metsäpaloilta